רווח גולמי - כמה אנחנו מודעים להשפעתו על העסק?

רווח גולמי - כמה אנחנו מודעים להשפעתו על העסק?

רווח גולמי

רווח גולמי - מדוע זה חשוב?

הרווח הגולמי יקבע כמה קשה תעבוד, באיזה סיכון עסקי תפעל, כמה קל יהיה לך למשוך שכר משמעותי בעסק שלך, עד כמה העסק ייצר לך עושר חדש, כמה מהר (או לאט) יקח לך לבנות עסק חדש או להבריא עסק שהיה פעם נחמד והיום קצת פחות. בגלל כל אלו הרווח גולמי הוא אחד הפרמטרים היותר חשובים בעסק שלך.

רווח גולמי יגלה לך עד כמה קשה תצטרך לעבוד בשיווק של העסק שלך ועד כמה תהיה בבעיות קיומיות שיופיעו בזמנים קשים (מיתון או האטה למשל). בקיצור, כדאי מאוד שתבין מהו הרווח הגולמי, ושתיישם את ההבנות הללו כדי להפיק מהם הרבה טוב בעסק שלך ולקחת אותו לרמה הבאה שלו. 

אז הנה בקצרה כל מה שאתה חייב להבין על רווח גולמי, ונתחיל בשאלה:

מה זה רווח גולמי?

ראשית בוא ונבין את המילה גולמי. משמעות המילה ״גולמי״ היא – לא מעובד. בסיסי. גס. לא מעודן, לא נקי לגמרי. אז כיצד הרעיון של לא מעובד מתייחס לרווח? ובכן, התשובה היא שרווח, בניגוד לאינטואיציה, הוא דבר קצת יותר מורכב מאשר ״הכנסות פחות הוצאות״. באיזה אופן הוא מורכב יותר אתה שואל? שאלה טובה!

אז ככה: בעסק קיימות משפחות שונות של הוצאות (שלכל אחת מהן יש מאפיינים, צורות התנהגות וחשיבויות שונות). הנקודה היא שאם אתם רוצים לנתח את ביצועי העסק, להבין היכן הרווחיות שלו נמוכה מידי, ולגלות מה אתם יכולים לעשות כדי לשפר את הרווחים בעסק ובהתאם להגדיל את הסכום החודשי שתוכלו למשוך ממנו, עליכם לצלול קצת יותר לעומק בהבנת סוגי הרווחים השונים ולא להסתפק בהגדרה הבסיסית של רווח שתארנו מעלה (הכנסות פחות ההוצאות). התעמקות זאת תהיה שווה לכם המון כסף בהמשך. זה בדוק.

איזה הוצאות מנכים כדי לחשב רווח גולמי?

אז בואו נחזור לדיון שלנו לגבי רווח גולמי. בצורה הפשוטה ביותר המשפחה הראשונה של ההוצאות שיש בעסק מוגבלת להוצאות שהוצאת אך ורק במטרה למכור החוצה מוצר ללקוח. הצד השני של המטבע במשפט הזה הוא – שמי שלא מתכנן למכור את המוצר ללקוח ולקבל עליו תשלום, לא יוציא את ההוצאות הללו, נכון?

וכאן אנו מגיעים לתובנה הראשונה החשובה מאוד, שההוצאות שמכניסים לחשבון בחישוב הרווח הגולמי הן אך ורק ההוצאות שהמאפיין שלהן הוא שהן קשורות למכירות. הרבה מכירות = הרבה הוצאות. מעט מכירות = מעט הוצאות.

ואם אתם חושבים על זה רגע, אלו ההוצאות הכי נחמדות. יש כסף – יש הוצאות. אין כסף – אין הוצאות.

רווח גולמי למטרות מס או למטרות חיזוק העסק?

עכשיו, כאן נדרשת עצירה קטנה, והבהרה גדולה. ההגדרה הפשוטה שלנו מעלה, לא תהיה תואמת בכל המקרים להגדרה של הרווח הגולמי שרואה החשבון שלך יחשב. הסיבה לכך, ותרשה לנו לא להיכנס לדקויות של חוקי החשבונאות על פי התקנונים המחייבים, שלהם רואה החשבון מחויב (כמו IFRS), קשורה למטרת החישוב או לתשובה לשמה אנו רוצים את הנתון. בעיקרון יש שתי מטרות שונות לביצוע חישוב רווח. המטרה הראשונה נעשית מסיבות חשבונאיות (שתכליתן חישוב שומת המס שלך ע״י רוה״ח) שעליה לא נתעכב במאמר זה. המטרה השניה, היא זו שמעניינת אותנו כאן. המטרה שלנו לחישוב היא שהנתון דרוש לנו כדי לדעת איך לבנות את העסק שלנו כדי שיהיה יציב, רווחי ומתרחב.

וכדי לשמור על זה קצר ופשוט רק נציין, שהרווח הגולמי האמיתי שלך עשוי להיות גבוה יותר, או נמוך יותר מזה החשבונאי. וזה בסדר גמור, כל עוד אתם מבינים מדוע (מטרות שונות בביצוע החישוב).

דוגמה לחישוב רווח גולמי

אם אני מוכר (במאה אלף ש״ח) ללקוח מוצר שכולל מרכיב חומר גלם (שיעלה לי שישים אלף ש״ח), אותו אני רוכש מספק, הרווח הגולמי יהיה מה שנשאר לי מהעסקה אחרי שהפחתתי את עלות הספק (ארבעים אלף ש״ח). 

מדוע זהו רווח ״בסיסי״ או ״לא מעובד״ אתם שואלים? אה! שאלה במקום. והתשובה פשוטה: יש עוד הוצאות! ככה פשוט! עליך לשלם לשני עובדים לבצע את העבודה שתיקח כשבוע? בשבוע הזה, העיריה תרצה לחייב אותך בארנונה? השכר שלך צריך להיווצר? הרכב ישרוף קצת דלק? הביטוח יעלה עוד כמה שקלים? אתם מתחילים לראות את התמונה. כל העלויות הנוספות הללו לא באות בחשבון בחישוב הרווח הגולמי (במתכונת שאנחנו מכוונים אליה) ושוב אני אומר – לצורך הניתוח החשבונאי, חלק מההוצאות הללו דווקא עשויות כן להיכנס לחשבון הרווח הגולמי, אז חשוב לא להתבלבל, ולבחור את מסלול חישוב הרווח הנכון (רוצים לדעת כמה מס לשלם? חשבו זאת במסלול חישוב רווח חשבונאי. רוצים לדעת כמה חזק העסק שלכם או איך להרוויח יותר? השתמשו במסלול חישוב הרווח למנהלים).

בשלב הרווח הגולמי אנחנו לא מפחיתים את כל ההוצאות מכל ההכנסות. אנחנו מפחיתים רק את ההוצאות שקשורות לספקים, ושאותן נוציא אך ורק אם תהיה לנו מכירה

שיעור הרווח הגולמי, מה זה?

כדי לחשב את שיעור הרווח הגולמי יש לחשב את היחס בין השניים (הרווח הגולמי אל מול המחזור או סכום העסקה שתתקבל מהלקוח) הוא הרווחיות הגולמית, והוא נמדד באחוזים. בדוגמה למעלה, הרווח הוא 40,000 ש״ח, או 40% מהמחזור.

רווח גולמי1

רווח גולמי, והקשר למאמצים שלכם

עכשיו שימו לב. יש נתון חשוב ששיעור הרווח הגולמי מלמד אתכם. חשוב להבין שככל ששיעור הרווח הגולמי שקיבלתם נמוך יותר, כך תדרשו להגביר את המאמצים שלכם כדי להשיג יותר עסקאות ומכירות רק כדי שלא תפסידו כסף. במילים אחרות, ככל ששיעור הרווח הגולמי שלכם יהיה נמוך יותר כך אתם תידרשו להשקיע הרבה יותר מאמצים בלייצר מכירות, עסקאות, סגירות, וכן, סביר להניח שתצטרכו גם להגביר את מאמצי השיווק שלכם. אבל זה כבר נושא לדיון אחר.

מדוע? הנה דוגמה שתבהיר זאת:

נניח שיש שני עסקים ובמקרה של שניהם, ההוצאות הרגילות של העסק (אלו שיצאו בין אם יש מכירות ובין אם לא) עומדות על 50,000 ש״ח לחודש.

הראשון עובד ברווחיות גולמית של 60%, והשני ברווח גולמי של 10%.

במקרה של העסק הראשון, כדי להרוויח את ההוצאות שלו, העסק הראשון יצטרך למכור מוצרים כל חודש בערך של כ- 83,000 ש״ח. אם שווי עסקה ממוצעת היא 10,000 ש״ח, יקח לעסק הזה כשמונה עסקאות בחודש לכסות את ההוצאות הרגילות. לפי 8 ימים בחודש, תוך כמעט שבוע ימים, ההוצאות של העסק משולמות, ומכאן, יש לבעל העסק עוד שבועיים נטו להרוויח כסף. נחמד למדי.

לפעמים, הוא ירצה לצאת לשבועיים חופש (טיול). שום בעיה. שבוע אחד להוציא את המשכורת שלו, והופה, חופש. בלי דאגה ובלי מתחים.

במקרה של העסק השני (זכור, אותן הוצאות) המקרה לא כל כך פשוט. משום שהרווח שלו קצת יותר נמוך, כדי לכסות את ההוצאות הרגילות, עליו למכור בכמות של חצי מיליון ש״ח בחודש אחד. לפי שווי עסקה ממוצעת של 10,000 ש״ח, הוא צריך 50 עסקאות בחודש. לפי חודש 22 ימי עבודה בחודש, הוא צריך משהו בין 2-3 עסקאות בכל יום ביומו כדי לא להפסיד, ומי מדבר על רווח.

עכשיו, אם הוא יוצא לשלושה ימים חופש, החופש הזה יוצר לו הפסד של 70,000 ש״ח! אין פלא שהוא יהיה קבור עמוק בעסק, וקרוב לוודאי עם חובות גדולים, ומתח נוראי. 

וזה בפשטות עיקר העניין. הרווח הגולמי שלך משקף עד כמה טוב העסק שלך. כמה יציב הוא יהיה. כמה קל יהיה לך להרוויח, או כמה נמוכים יהיו הסיכויים שלך להצליח. 

ועכשיו אחרי שהבנו - מה עושים?

מה לעשות? השלב הראשון שעליכם לבצע הוא לחשב (נכון) מה באמת הרווח הגולמי שלך. 

הנה כמה דגשים:

  1. וודאו שאתם מכניסים את כל הפריטים שקניתם כדי למכור 
  2. וודאו שאתם מוציאים מהחשבון את כל ההוצאות שאינן עומדות בקריטריון שתיארנו מעלה.
  3. לפעמים, כשמבצעים את החישוב מגלים שמה שהיה נראה עסק נהדר הוא קצת פחות מכך.  
  4. התובנות יפתחו בפניך את הדלת בפני יצירת שיפור אמיתי ומשמעותי בעסק וברמת החיים שלך בהתאם..

בפוסט הבא תוכל להעמיק בנושא רווח תפעולי ורווח תפעולי ebitda ולהבין כיצד הם יכולים לעזור לך להבין את ביצועי החברה.

ייעוץ כלכלי ופיננסי

איך אנחנו יכולים לשפר לך את הפיננסים?

ב-20 השנים האחרונות אנחנו עוזרים לבעלי עסקים לבנות עסקים חסונים ויציבים שמייצרים תזרים משמעותי ומאפשרים לבעליהם ליהנות מחלוקת רווחים ולהגדיל את הזמן הפנוי שלהם. החל מעסקים גדולים וקטנים, יבואנים ויצואנים, קמעונאים, סיטונאים או בעלי רשתות, קבלני שירותים, ספקי שירות, יצרנים ותעשיינים – לכל אלו עזרנו לחזק את תזרים המזומנים, את הרווחים, לבנות חברה בעלת שווי כלכלי משמעותי ולצמוח נכון.

אנחנו יכולים לעזור גם לך.

Call Now Button

אלפי בעלי עסקים

מקבלים ערך אמיתי כבר

למעלה מעשור

הצטרפו עכשיו וקבלו מידע
שווה מידי חודש:

אלפי בעלי עסקים

מקבלים ערך אמיתי כבר

למעלה מעשור

הצטרפו עכשיו וקבלו מידע
שווה מידי חודש: