מכפיל רווח נקי - מה משפיע עליו ואיך להבטיח מכפיל מקסימלי?

מכפיל רווח נקי - מה משפיע עליו ואיך להבטיח מכפיל מקסימלי

אם אתה בעל העסק השאלה הבאה שחולפת בראשך לאחר השאלה ״מעניין כמה שווה העסק שלי?״ היא איזה מכפיל רווח נקי יש לעסק שלי. אז לפני שנצלול למים עם השאלה הזאת בוא נבהיר כמה נתונים חשובים שיסייעו להבנה של הנושא. הראשון שבהם הוא:

מהו מכפיל רווח נקי?

מכפיל הרווח הנקי הוא אותו מספר שבו אתה מכפיל את הרווח הנקי כדי לקבל את שווי החברה. שמו של המכפיל באנגלית: price to earning ratio או בקיצור p/e ratio. מכפיל רווח נקי נשען על הרעיון שכדי לרכוש חברה, הקונה הפוטנציאלי יהיה מוכן לשלם למוכר היום, מספר שנים של רווח עתידי שימנע מהמוכר בשל המכירה. כמה שנות רווח בדיוק הוא יהיה מוכן לשלם? זהו בדיוק מכפיל הרווח הנקי. מכפיל 1 אומר שהרוכש הפוטנציאלי יהיה מוכן לרכוש את החברה תמורת פעם אחת הרווח הנקי של השנה האחרונה. 

מכפיל רווח נקי

כיצד נקבע מכפיל הרווח הנקי, אתה שואל?

שאלה מצויינת אתה שואל היום… והתשובה היא שהשוק (מכלול הקונים והמוכרים והעיסקאות שמתבצעות בו) מתמחר לחברות שונות מכפילים שונים. לשם הפרספקטיבה הנה שלושה מכפילי רווח נקי שהשוק מתמחר לשלוש חברות שאתה מכיר:

דוגמה ראשונה - מכפיל רווח נקי - חברת פייסבוק

מכפיל רווח נקי

מכפיל רווח נקי, חברת פייסבוק, נכון ל- 2/9/19

ניתן לראות שנכון לכתיבת שורות אלו:

  • הרווח הנקי ב- 12 חודשים אחרונים שייצרה חברת פייסבוק עמד על כ- 16.9 מיליארד דולר.
  • המכפיל שהשוק מתמחר – 31.47
  • ולכן שווי השוק שלה עומד על כ- 529 מיליארד דולר.

דוגמה שניה - מכפיל רווח נקי - חברת אפל

מכפיל רווח נקי

מכפיל רווח נקי, חברת אפל, נכון ל- 2/9/19

נכון לכתיבת שורות אלו:

  • הרווח הנקי ב- 12 חודשים אחרונים שייצרה חברת אפל עמד על כ- 54 מיליארד דולר.
  • המכפיל שהשוק מתמחר – 17.78
  • שווי השוק שלה עומד על כ- 943 מיליארד דולר.

דוגמה שלישית - מכפיל רווח נקי - חברת סוני

מכפיל רווח נקי

מכפיל רווח נקי, חברת סוני, נכון ל- 2/9/19

נכון לכתיבת שורות אלו:

  • הרווח הנקי ב- 12 חודשים אחרונים שייצרה חברת סוני עמד על כ- 7 מיליארד דולר.
  • המכפיל שהשוק מתמחר – 9.3
  • שווי השוק שלה עומד על כ- 72 מיליארד דולר.

שלוש חברות ושלושה מכפילי רווח נקי שונים - המשמעות

אם הבטת בתמונות מעלה בוודאי הבחנת שהשוק תימחר לשלוש החברות מעלה שלושה מכפילים שונים (נכון לרגע כתיבת הפוסט: לחברת פייסבוק – מכפיל 30, לחברת אפל – מכפיל 17, ולחברת סוני – מכפיל 9). המכפילים השונים הללו מלמדים אותנו כיצד השוק מעריך את שווי שלוש החברות הללו.

בואו נבחן לרגע את משמעות המכפיל בדוגמה מספרית. נניח שקיימות שלוש חברות שונות (חברה א׳, חברה ב׳, חברה ג׳) שכל אחת מהן ייצרה בשנה החולפת רווח נקי שנתי זהה שעומד על 1,000,000 ש״ח, ולכל אחת מהחברות השוק מעניק מכפיל שונה. 

כיצד ישפיע מכפיל הרווח הנקי על שווי השוק של כל חברה?

התוצאות לפניך:

מכפיל רווח נקי

השפעת מכפיל הרווח הנקי על שווי החברה - ניתוח תוצאות

כפי שניתן לראות מעלה, למרות שהרווח השנתי שייצרה כל אחת מהחברות (א׳, ב׳ ו-ג׳) זהה ועומד על 1 מליון ש״ח, מכפיל הרווח הנקי שהשוק קבע לכל חברה מעניק לה שווי שוק שונה: 

  • חברה א׳ תהיה שווה 30 מליון ש״ח 
  • חברה ב׳ תהיה שווה רק 17 מליון ש״ח 
  • ואילו שווי חברה ג׳ יעמוד רק על 9 מליון ש״ח 

האם ניתן לשפר את מכפיל הרווח הנקי של העסק שלי?

לאופן שבו העסק שלך מנוהל יש השפעה גדולה מאד על המכפיל שלו. בעלי עסקים חכמים שמבינים זאת מכינים את עצמם מראש ליום בו ירצו למכור את החברה ועובדים על סדרת הפעולות שמשפרות כבר היום את מכפיל העסק שלהם. אפשר לומר ש:

  • כל דבר שיפגע בפוטנציאל הרווחים העתידי שביכולת העסק לייצר יגרום למכפיל להיות נמוך יותר,
  • וכל דבר שביכולתו להזניק את פוטנציאל הרווחים העתידי של עסק יגדיל את המכפיל.

מה משפיע על מכפיל הרווח הנקי של העסק שלי?

גובה המכפיל משתנה בין עסק לעסק, בין חברה פרטית לחברה ציבורית. ריכזנו עבורך רשימה חלקית של הגורמים עליהם תוכל לעבוד כדי לשפר אותו:

א. האם מודל ההכנסות יציב ובטוח?

חברת הייטק שמקבלת את הכנסותיה מאלפי לקוחות בכל רחבי העולם על בסיס של מינוי שנתי מראש תקבל מכפיל גבוה יותר מחברה שעסקאותיה מתבססות על לקוחות מזדמנים שאין לה שום יכולת להעריך את הכנסותיה העתידיות

ב. האם השוק צומח?

חברה שנמצאת בתחום הולך ומתפתח שיש לו שוק פוטנציאלי גדול תקבל לרוב מכפיל גבוה יותר מחברה שפועלת בשוק דועך ונעלם (מעבדה לתיקון טרנזיסטורים או פיתוח תמונות ב-60 דקות)

ג. האם המוצרים רווחיים?

חברה שהמוצרים שלה רווחיים מאד תקבל מכפיל גבוה יותר מחברה שהמוצרים שלה הם מוצרי קומודיטי (ללא ערך מעבר לתחרות) שהרווחיות שלהם נמוכה מאד.

ד. האם העסק דורש השקעות הוניות?

חברה שזקוקה לכמות גדולה של רכוש והשקעות הוניות (מפעל, מכונות וציוד קבוע אחר) תקבל מכפיל נמוך יותר מחברה שיכולה לפעול על בסיס רכוש מצומצם מאד (אדם עם לפטופ).

ה. האם המצב התזרימי תקין?

חברה שנמצאת במצוקה כלכלית (תזרימית, בעיות רווחיות וכשלים אחרים) תקבל מכפיל נמוך בהרבה מחברה שאינה נמצאת במצב כזה. 

ו. החברה ציבורית או פרטית?

חברה ציבורית, שמניותיה סחירות והיא מאפשרת מימוש ההשקעה בלחיצת כפתור, תקבל מכפיל גבוה משל חברה פרטית (סחירות מוגבלת). 

ז. העסק דורש את נוכחות בעליו?

עסק שהמשך צמיחת רווחיו תלויה בנוכחות בעליו יקבל מכפיל רצפה לעומת עסק שיש לו מנגנון של מכונה משומנת (עובדים ותהליכי עבודה נכונים) שמגדיל באופן עקבי את רווחיו.

הפעולות שיכולות להעלות את מכפיל הרווח הנקי מניסיוננו בליווי עסקים בתהליכי שיפור, קניה ומכירה:

 מכפיל הרווח הנקי שלך אמור להיות:

  • גבוה ככל האפשר, אם אתה בצד המוכר של העסק,
  • ונמוך ככל האפשר אם אתה קונה. 

זה עניין של משא ומתן, אבל תמיד ישנן פעולות חשובות שיכולות לייצר מכפיל גבוה יותר או נמוך יותר.

זאת תופעה לא נדירה שהלקוחות שאנחנו מלווים שהשוק נתן להם מכפיל 2 (משקף עסק פרטי קטן שבעליו מאד מעוניינים להסתלק ממנו) יכול לקבל לפתע (לאחר ביצוע עבודה מעמיקה ויסודית) גם מכפיל 7 או 8.

הנה כמה מהפעולות שתוכל לבצע כדי להשיג מכפיל רווח נקי גבוה יותר בעסק שלך:

1. צור מכונה משומנת (לא תלויה בך)

כשהעסק שלך תלוי בך ליצור רווחים (רק איתך הלקוחות רוצים לדבר, רק אתה יודע לסגור לקוחות איכותיים, יש לקוחות שמוכנים שרק אתה תיתן להם שירות, רק אתה יודע איך לתמחר או לגבות, ואיך לומר… כל שאר העובדים נמצאים שם רק כדי לקבל ממך הוראות) המכפיל שלך יהיה ברצפה. אחרי הכל – העסק הוא אתה. ואם אתה לא שם – אין עסק.  

גרום לעסק שלך לעבוד בלעדיך כמו מכונה משומנת. הפחת כל תלות, בך או בכל עובד עיקרי או אחראי אחר, והמר אותה במנגנון שמורכב מעובדים איכותיים שמסתערים על היעדים ופועלים יחד על פי תהליכי עבודה המוגדרים. 

2. עבור על מבנה ההשקעות ההוניות שלך

בחן את ההשקעות ההוניות של העסק שלך. האם העסק שלך נוהג להציג רווח גבוה אבל אז ״אוכל״ את כולו בהשקעות והוצאות נדרשות על תחזוקה? בצע תהליך אסטרטגיה עסקית של מחשבה מחוץ לקופסה ובחן מה ניתן לעשות על מנת לצאת ממודל הזה.

3. שיפורים בערך המוצר שלך ללקוחות

בצע את השיפורים הנדרשים במוצרים ובשירותים שלך שיגרמו ללקוחות שלך לשלם על המוצר של פרמיית ערך שתביא לשיפור ברווחיות.

4. שפר את הרווח הכלכלי האמיתי שלך (לא זה שמופיע ״על הנייר״)

שפר את הרווח הכלכלי האמיתי שלך (לא זה שמופיע ״על הנייר״ של רוה״ח). גרום לשקלים חדשים אמיתיים להופיע בחשבון הבנק. 

הגדלת מכפיל הרווח הנקי של העסק שלך הוא אחד מהפעולות הכי משתלמות שתוכל לבצע. כדאי שתפשיל שרוולים ותתחיל לייצר את העושר הבא לך ולבני ביתך. בהצלחה!

ייעוץ כלכלי ופיננסי

איך אנחנו יכולים לשפר לך את הפיננסים?

ב-20 השנים האחרונות אנחנו עוזרים לבעלי עסקים לבנות עסקים חסונים ויציבים שמייצרים תזרים משמעותי ומאפשרים לבעליהם ליהנות מחלוקת רווחים ולהגדיל את הזמן הפנוי שלהם. החל מעסקים גדולים וקטנים, יבואנים ויצואנים, קמעונאים, סיטונאים או בעלי רשתות, קבלני שירותים, ספקי שירות, יצרנים ותעשיינים – לכל אלו עזרנו לחזק את תזרים המזומנים, את הרווחים, לבנות חברה בעלת שווי כלכלי משמעותי ולצמוח נכון.

אנחנו יכולים לעזור גם לך.

Call Now Button

אלפי בעלי עסקים

מקבלים ערך אמיתי כבר

למעלה מעשור

הצטרפו עכשיו וקבלו מידע
שווה מידי חודש:

אלפי בעלי עסקים

מקבלים ערך אמיתי כבר

למעלה מעשור

הצטרפו עכשיו וקבלו מידע
שווה מידי חודש: