בניית תוכנית עסקית - כך תעשו זאת נכון

בניית תוכנית עסקית - כך תעשו זאת נכון

תוכנית עסקית

בניית תוכנית עסקית - פיתוח עסקי שווה זהב

בוא ונדבר רגע אחד על תוכנית עסקית.

מהי תוכנית עסקית? תוכנית עסקית היא מודל אשר נועד להציג את התוכניות העסקיות של יזם למישהו.

כמו כל דבר אחר בחיים ובוודאי בניהול, כדי להבין בדיוק את הנושא, אתה צריך ללכת אחורנית ולהבין לאיזה מטרה הכלי המדובר פותח.

בואו נדבר על תוכנית עסקית

במקרה של תוכנית עסקית, הכלי פותח לפני לא מעט שנים, בעידן שהיום, עבור אנשים בגיל צעיר מארבעים, נראה כמו עידן הקרח, עת הממותות שוטטו בשממת הקרח.

חשוב על העידן התעשייתי הכבד. עסקים עתירי הון ועתירי השקעה, רובם ככולם ותיקים, נדרשו למימון עבור הגדלת כח יצור של מוצרים שהצריכה שלהם קיימת.

תחשוב על חברות הרכב הכבדות שרצו להקים קו יצור נוסף עבור רכב שהביקוש אליו היה ידוע (לאחר מכירות משנים קודמות). תחשוב על תעשיות הפטרוכימיה שהיו זקוקים להשקעות כדי להקים קו חדש לייצור פלסטיק גולמי לשוק העולמי.

התוכנית העסקית היתה הכלי שבו השתמש ספק המימון (אז, בעיקר המוסדות הבנקאיים) כדי לברר, בגדול, כמה כסף צריך, לאן הולך הכסף (עבור גידול מלאי? עבור החלפת חוב של ספק חוב אחר?), ומה צפוי להיות ההחזר על הכסף (כלומר, לוודא שה- "כסף החדש" ירוויח מספיק על מנת שיתאפשר להחזירו (מרכיב החזר הקרן) ולשלם את עלותו (תשלום הרבית).

בדרך כלל התוכנית כללה מרכיב מילולי שבו תאר מבקש המימון את השוק, את הביקוש, את התוכניות והעלויות, ומרכיב מספרי שבו הציג מבקש המימון בפני ה- "חליפות" (תמונה של בנקאי מעונב) את התמונה הכספית.

עכשיו, אני יודע בדיוק מה אתה חושב.

בדרך כלל יש מעט מאוד משתנים בהקמת קו יצור מספר מאה, לאחר שהקמת את הקו התשעים ותשע. מחיר המכונות ידוע, זמן ועלות ההתקנה לא שונים מאוד בין מתקן אחד למשניהו. אבל המשתנה הכי חשוב הוא – המכירות (ההכנסות). ואלו, במקרים של עסקים כבדים, ותיקים ומוכרים, לא מהווים משתנה כל כך פרוע.

ולכן התוכנית העסקית היתה כלי לא רע, במיוחד אם אתה ספק המימון, להכיר את המבקש.

גיוס לקוחות

אז כיצד תוכנית עסקית רלוונטית עבורך?

היא רלוונטית, אבל בשינויים מחוייבים, באופן דומה לשינויים שבאופן שאתה צורך את מנת הפרוטאינים שלך (רמז: קשור לחנות וקצב ולא קשור בחנית וממותה). אתה יודע, מתקדמים בחיים…

כיום, יש לתוכנית שני שימושים עיקריים.

השימוש הראשון הוא השימוש הישן והמקורי: כדי להשיג כסף, בעיקר כסף לא חכם (שלא מבין עסקים) או כסף שנותנים פקידים כלשהם.

אז, ברמת הפרקטיקה יושב מישהו בחדש כלשהו ולפי הצרכים שלך חקר שוק מעמיק שמתבסס על קצת גוגל וקצת עיון בדוחות של חברות ציבוריות מיטב הסקרים והחקירות שכסף יכול לקנות ממציא מחשב במדויק את גודל השוק והנתח היחסי שאותו תשיג על ידי משחק כללי בנוסחאות אקסל עבודה כלכלית מעמיקה, שבסופה נפלטת מהמדפסת תוכנית עסקית שמראה רווחיות, תזרים חיובי ותשואה על ההשקעה שתשכנע את העיקש שבמשקיעים או ספקי האשראי להזרים לך כסף לקופה.

הכסף נכנס, העסק יוצא לדרך וכמובן שהתוכנית העסקית מתקיימת מילה במילה כמה שהיא מתקיימת אם בכלל בכפוף לשינויים המחייבים ממש מהיום הראשון.

מדוע?

משום ש:

  1. אתה ככל הנראה לא בעלים של חברת פטרוכימיה גדולה,
  2. פרופיל העסקים המודרני דורש פחות השקעה אבל כולל רמת חוסר וודאות יותר גבוה (אף אחד לא באמת יודע אם יבואו הלקוחות לחנות או יעדיפו לקנות באינטרנט, למשל).
  3. בעסקים בינוניים ובוודאי קטנים, המציאות הרבה יותר דינאמית ותמיד יש דברים שלא לקחת בחשבון שיטרפו את הקלפים (כמו למשל מהלך של מתחרים שלא היה צפוי).

אגב, הכסף החכם באמת, לא זקוק לתוכנית עסקית, כיוון שהוא מכיר מספיק טוב את המשתנים העיקריים שיקבעו אם עסק יצליח או לא. סיפור משעשע על כך מספרים מייסד לינקדאין ומייסד פייפאל. יום אחד, הוא מספר, נכנס למשרד בחורצ'יק צעיר ומגמגם. הוא מביט ברצפה ומתבייש להישיר מבט. יש לו כמה מוצרי אינטרנט שהוא רוצה לגייס להם כסף. הוא מספר על מוצר אחד, ועל מוצר שני. ועל הדרך הוא מספר להם על מוצר שלישי. המוצר האינטרנטי השלישי ממש בחיתולים אבל משפט אחד תופס את תשומת הלב של היזמים שהקימו חברות אינטרנט ענקיות. אחוז הגידול של הנרשמים למוצר הזה נשאר עקבי וגבוה מחודש לחודש כבר כמה וכמה חודשים.

במילים אחרות – גידול אקספוננציאלי עקבי בחינם – הגביע הקדוש של חברות אינטרנט, ומה שהופך סטארטאפ אלמוני לחברות ענק בתעשייה. בו במקום ניתן לבחור המגמגם צ'ק ביד. וכך נולדה ההשקעה של הצמד בחברת פייסבוק.

השימוש השני החשוב (יותר) הוא בניית מודל עסקי עתידי לצורך ניהול.

מודל שכזה, מטבע הדברים הרבה יותר נגיש, הרבה יותר מדויק, והרבה יותר משתנה ממה שמבקש פקיד הבנק.

ייעוץ ארגוני לעסקים וניהול תהליכים

איך אנחנו יכולים לשפר לך את הארגון?

ב-20 השנים האחרונות אנחנו עוזרים לבעלי עסקים ולמנהלים להעמיד תשתית ארגונית יעילה שמשפרת את ביצועי העסק, אנחנו מטמיעים שיטות עבודה חכמות שמאפשרות סדר וארגון, מפחיתים מריבות וחיכוכים, מסירים עומסים מאזורי עבודה פקוקים, מגדירים היררכיה ניהולית נכונה ומסדירים תהליכי עבודה בריאים שמגבירים את היעילות המערכתית, מקלים על התפעול השוטף ומאפשרים את הצמיחה הבאה

נשמח להראות לך איך לעשות זאת

Call Now Button

אלפי בעלי עסקים

מקבלים ערך אמיתי כבר

למעלה מעשור

הצטרפו עכשיו וקבלו מידע
שווה מידי חודש:

אלפי בעלי עסקים

מקבלים ערך אמיתי כבר

למעלה מעשור

הצטרפו עכשיו וקבלו מידע
שווה מידי חודש: