מודל 4 השלבים - מסלול ההתקדמות לבעלי עסק - כיצד להימנע מהמלכודות

מודל ארבעת השלבים - עוצמה עסקית

המודל הזה משפיע עליך יום יום, כבעלים של עסק. ואת הנתונים שתקרא פה אף אחד לא יגלה לך, לא רואה החשבון שלך ולא בעלי עסקים שעשו את זה? רק שאתה מרגיש את הדברים על בשרך עם כל יום שעובר. אנחנו עומדים לגלות לך את אחד הסודות השמורים בתעשייה ואיך לגרום לו לעבוד לטובתך. הבנת הדברים תחסוך לך הרבה  לך הרבה זמן וכסף בהמשך.

אתה עומד לעבור מסע בין ארבעה שלבים. לכל שלב יש את הקשיים והמכשולים שלו. אם לא תכיר אותם תמצא את עצמך בבורות קשים שלפעמים אין מהם דרך חזרה, ואם תבין אותם תמנע מליפול לבורות שבדרך ותקדם אותך בכל פעם לשלב הבא שבו תמצא: יותר כסף, יותר זמן פנוי, יותר חופש כלכלי ויותר שקט נפשי.

אז בוא ונצא לדרך, ונבחן יחד את השלב הראשון במודל: 

שלב 1 – יזם

אם הקמת פעם עסק - אתה מכיר את זה מקרוב...

יש לך רעיון של מוצר או שירות שאתה רוצה למכור. אתה מתחיל אותו בלי שום דבר: אין לך כסף, אין לך עסק ואין לך עובדים. אבל יש לך בעיקר רק דבר אחד ושמו רעיון ואמונה. אתה מתחיל ממש מכלום. מוצא לקוח, מספק לו סחורה או מתקין ורץ ללקוח הבא. בלילה אתה מוציא חשבוניות וגם הצעות מחיר. וגביה? אתה לא תמיד מגיע אליה…

שלב 1 - יזם

אין לך כסף לאוכל או משכורת להביא הביתה.

אתה עובד לבד. אין אין לך תקציב לעזרה. אתה עושה מיליון דברים במו ידיך ואינך מספיק דבר. אתה עובד קשה, בעומס לא סביר, לחצים ובעיות שמקיפים אותך מכל עבר. זה שלב קשה. אתה מגלה בשטח שהרבה דברים הם לא כמו שחשבת. אתה לומד למידה מהירה מאוד, מתקן, משפר, מטייב ומעצב את העסק שלך כך שיוכל לעמוד על רגליו.

זה שלב מאמץ ומאתגר וקשה עד בלתי אפשרי להמשיך בו לאורך זמן. הוא קשה לאשה, לילדים וגם לבריאות. לא רבים שורדים אותו ומי ששורד אותו יוצא ממנו עם הרבה חתכים ושריטות על הידיים, הרבה ליטרים של דם שנשפך בדרך וכמה שיעורים טובים על כוח רצון. ואם עברת אותו הבנת הרבה דברים על כיצד העסק שלך צריך להיבנות וסביר להניח שהוא שונה במאה ושמונים מעלות ממה שחשבת שיצאת לדרך.

ואם עשית כמה דברים נכון, יוצא לך שם טוב, הביקוש למה שאתה עושה גדל, עוד לקוחות מגיעים ואתה כבר מתקשה לספק את כל העבודה בעצמך. אתה לראשונה מגייס עזרה, מישהו שקצת יוריד ממך קצת עבודה, מישהו שיעזור לך לספק את הסחורה ללקוח בזמן תוך כדי שאתה עדיין ממשיך לפרפר…

אתה מגייס מנהלת חשבונות או פקידה, או עוזר והם מקבלים משימות שונות ומאפשרים לך להתמקד בפעולות שימשיכו לדחוף את העסק שלך קדימה. אם חשבת שתהיה פחות עמוס כשתגייס עובדים, אתה מגלה את הכשל שבו כאשר העסק לא מאורגן נכון עוזרים עלולים לעשות לך את החיים קשים יותר מאשר עבודה לבדך והרבה פעמים אתה מתחיל לפנטז על גירוש כל העובדים וחזרה לעבודה לבדך, עם פחות עלויות ואולי עם יותר רווח.

ולראשונה אתה מבין שאתה כבר לא באותו שלב… ושהתקדמת לשלב הבא, הלא הוא:

שלב 2 – מנהל עבודה

שלב 2 - מנהל עבודה

אתה עובד קשה על לסדר את הדברים. אתה מוצא שהכנסות גדולות יותר, אבל בדרך פלא גם ההוצאות גדלות עמן. אתה לראשונה מבין שהיעילות הבסיסית שלך שונה מאוד מהיעילות של העובדים שלך, מוכשרים ככל שיהיו.

אתה הגנרטור של העסק ו-״אחראי כאב ראש ראשי״...

אתה מוצא שאתה תמיד חייב להיות בתמונה, לתת הוראות, להסביר, להנחות, לקבוע לקחת החלטות. אתה הגנרטור של העסק שלך. אתה כל בוקר נותן לאנשים משימות, מתניע את כולם וגם מגלה את הדבר הזה שקוראים לו פולוו-אפ. אתה מוצא את עצמך עסוק ב-פולוו-אפ, פולוו-אפ ו-פולוו-אפ על כמעט כל דבר בעסק. שומר ששום דבר לא יפול. בסוף היום האחריות היא שלך. זה העסק שלך. והלקוחות שלך מכירים אותך וגם מתלוננים אצלך. לחיות בשלב הזה לאורך זמן פירושו להיות מחובר ל"ערימה של סטרס". ולכן להישאר במתכונת הזאת זה פשוט דבר לא בריא.

אפשר לומר שאתה "אחראי כאב ראש ראשי" בעסק. אתה הפותר של הבעיות שאחרים לא הצליחו לפתור. אתה חושש לצאת לחופש ממושך – משום שאז תרגיש את ההשלכות של הבעיה ביתר שאת. וכמות הדברים שמצפים לך עם שובך… זה לא משהו שאתה רוצה לחשוב עליו בכלל.

אם אתה מבצע את הפעולות הנדרשות הביקוש לעסק שלך ממשיך לגדול. כבר אינך יכול לבצע את כל העבודה עם כוח העבודה הנוכחי, מה שמצריך אותך לגייס עובדים נוספים, בתלוש המשכורת ו/או כפרילנסרים, אתה מגייס עוד עובדים. המערכת שלך גדלה ומספר העובדים שאתה מנהל כעת אינו מאפשר לך לנהל אותם במתכונת הקודמת.

כבר אינך יכול להמשיך ולנהל ישירות את כל העובדים כפי שעשית עד כה. יש גבול לכמות האנשים שמנהל אחד יכול לנהל, אז אתה ממנה אחראי לכל תחום. אחד מהעובדים ממונה לאחראי תפעול. אבל עכשיו יש לך הרבה עובדי תפעול ולא נכנסת עבודה מספקת, אז אתה חייב בדחיפות להגדיל את המכירות ומגייס איש מכירות נוסף. ולא עובר זמן רב ואתה מבין שמישהו גם צריך להפעיל את אנשי המכירות ולנהל אותם, כי לך לא תמיד יש זמן לזה, מישהו צריך לתת להם יעדים ולהשביח את יכולתם המקצועית ואת אחוזי הסגירה שלהם. אז אתה מקדם את אחד מאנשי המכירות להיות מנהל מכירות או שאתה מגייס מנהל מכירות חיצוני או שאתה עדיין מתעקש להמשיך ולהחזיק את כובע מנהל מכירות בעצמך אבל… אין לך מספיק שעות ביממה… ומה קורה בכספים? אתה פשוט אתה חייב להשתחרר, אז אתה מביא מנהל/ת כספים…

ולפני שאתה שם לב החלפת פאזה. אתה מוצא את עצמך במתכונת חדשה. אתה לא תמיד יודע איך לאכול אותה כי העסק צמח. הוא כבר לא אותה מכולת קטנטנה שבה התחלת את דרכך. העסק שלך גדל ועכשיו הוא יותר סופרמרקט. הוא דורש כלים ניהוליים מתקדמים יותר. יש נשמות טובות שאומרות לך שאולי אתה לא מתאים לניהול. אל תקשיב להן.

שלב 3 – מנכ"ל

שלב 3 - מנכ״ל

בפאזה הנוכחית אתה כבר לא מנהל עובדים. אתה מנהל 3-5 מנהלים. השלב הזה מחניף לאגו. והמשכורת שלך קצת יותר גדולה. אתה האיש החשוב, הבוס הגדול. אבל אחרי שנהנית מספיק מהחנופה לאגו, התענוג של להיות בשלב ה-3 עלול להתהפך עליך מהר ולהפוך לבעייתי. למה אתה שואל? מיד נסביר.

תראה, אם תשאל אנשים "מה מנכ"ל אמור לעשות?" כמות התשובות השונות שתקבל תהיה עצומה ודיי מבלבלת. האמת היא רבים לא יודעים או מבינים מה באמת מנכ"ל אמור לייצר או להשיג בתפקידו. אבל בדיוק כמו שאיש שיווק אמור לייצר לידים ואיש מכירות אמור להשיג סגירות – גם למנכ"ל יש תוצרים שהוא אמור להשיג או לייצר בתפקידו, ושעבורם הוא מתוגמל.

אם אינך יודע מהם, יהיה לך קל יותר לתת לניהול השוטף לשאוב אותך לרשימה אינסופית של דברים שעליך לבצע, רק שלא בטוח שהם הדברים שיקדמו את העסק ושבהם עליך להתמקד.

אז בוא נעשה קצת סדר ונבהיר את הערפל.

תוצר בתפקיד - השגת עלייה מתמשכת ברווחים

התוצר העיקרי שמנכ״ל אמור להשיג בתפקידו הוא: הגדלת הרווחים של העסק על פני זמן. בשעה שקיימים תוצרים נוספים (מתקדמים יותר) שעליו להשיג לצורך מאמר זה נתמקד רק בתוצר העיקרי הזה, משום שבסופו של דבר הכל מתחיל ממנו.

במושג זמן בהגדרה מעלה הכוונה למשך זמן ארוך יותר משבוע או שבועיים או חודש-חודשיים. אנחנו מתכוונים כאן לטווחים ארוכים יותר – על פני שנים, או שנה אחרי שנה אחרי שנה אחרי שנה. מנכ"ל שיודע מה הוא עושה מגדיל את הרווחים שלו שנה על שנה על שנה. זה כמובן לא עניין של מה בכך, ודבר אחד ברור – זה לא קורה בצורה אקראית.

אם הבנו את זה אז בואו נתקדם.

יש אינספור דברים שמשפיעים על הרווחים של העסק ולכן כדי להיות יכול להגדיל את הרווחים על פני זמן, ובאופן קבוע ויציב, אתה חייב לדעת מה שלוט על כמות הרווח, או במילים אחרות: איפה נמצאים ההגאים שאתה מסובב וכיצד אתה מסובב אותן, מהן הדוושות עליהן אתה לוחץ והיכן הן נמצאות, ואילו ידיות בעסק אתה מושך.

עליך להביא את עצמך להיות מסוגל ליצור עלייה עקבית ומתמשכת ברווחים של העסק בזמני צמיחה ובמיתון, בפריחה או בתקופות מלחמה. כשזה קורה אפשר לומר שאתה יודע מה שאתה עושה. בעוצמה עסקית אנחנו נוהגים לומר ש״פיצחת את הקוד של הDNA של העסק״.

לאחר שפיצחת את קוד ה- DNA של העסק, יהיה להעלות על הכתב מדריך ההפעלה לעסק שלך, בדומה למדריך הפעלת רכב שאתה מקבל כשאתה רוכש רכב חדש. המדריך יכלול את כל תהליכי העבודה שמיפית ויגדיר מה עושה מנכ״ל, מתי הוא עושה, ומהם הדרכים האפקטיביות שבעזרתם אתה שולט על הגדלת ההכנסות בעסק שלך. ורק אז תוכל לגייס במקומך אדון מנכ"ל חדש, למסור לו את מדריך ההפעלה שהכנת, לבצע לו חפיפה מסודרת של התפקיד שלך ולהעביר לו גם את השכר שלך, ולהתחיל להיות מתוגמל ע״י חלוקת רווחים או דיווידינדים. 

רק לאחר שעשית את כל אחלה, תשלים הלכה למעשה את שלב 3 מנכ״ל ותוכל לעבוד בבטחה ל- שלב 4 – בעלים, שבו יש לך נכס שמנוהל ע״י מישהו אחר, שמייצר לך תזרים חיובי כל חודש לחשבון הבנק שלך מבלי שאתה עובד בו. והעבודה האמיתית שלך תשתנה לראשונה ותהפוך להיות מציאת דרכים חדשות לייצר כסף נוסף מהכסף שלך אבל על כך נרחיב עוד בהמשך.

העסק כמגדל קלפים - הניסיון לצאת משלב מנכ״ל לפני השלמתו מסתיים רע...

הנתונים בשטח מלמדים שבעלים של עסק שמנסה לצאת משלב 3 לפני שפיצח את קוד ה- DNA של העסק, עלול למצוא את עצמו בסיטואציה לא נעימה בהמשך, שבה הוא יאלץ לחזור לשלב 3, שאותו הוא לא השלים באמת קודם לכן, רק שכעת יהיה עליו לשקם את ההריסות של עסק שנמצא בקשיים תזרימיים, של לקוחות אסטרטגים שעברו למתחרה הותיק שלך, של עובדים משמעותיים שעזבו, של תזרים בעייתי ושל טלפונים מהבנקאי שדורש הזרמות הון בסדרי גודל של מיליוני ₪ במצטבר. 

והמנכ"ל? הוא פשוט יקח את המזוודה שלו ויעזוב. הוא יגיד ש-״הוא מצטער שזה לא הצליח לו הפעם״ וילך לחפש עבודה בעסק אחר. 

השגת השליטה בהגאים של העסק שלך

אבל כל הסיפור הזה מאד צפוי…למה ציפית אחרי הכל? הרי אם אתה, זה שמכיר את העסק לעומקו עוד לא השלמת את המשימה הראשונה שלך ולא פיצחת את קוד ה- DNA של העסק שלך ועדיין לא מצאת את הדרך האפקטיבית שאם תפעל על פיה תצליח לייצר רווחים עולים שנה על שנה, איך אתה בכלל מצפה מאדם חיצוני כלשהו, שלא עבר את כל השלבים המקדימים והחינוכיים שאתה עברת בעסק שלבים 1,2 מעלה, ושלא נכווה ונשרט במהלכם כמוך בכל פעם שעשית שגיאה, כיצד ניתן לצפות שממנו שהוא ידע לייצר רווחים הולכים וגדלים בעסק כל שנה? לא הגיוני בעליל, נכון?

אז כדי שתוכל באמת להשתחרר משלב 3 שלך, העלה על הכתב את מדריך הפעלה לעסק שלך שיגדיר למנכ"ל שיכנס לנעליך את סדרת הפעולות, שאם הוא ינהג על פיה, הוא יוכל לשלוט על הרווחים, כך שילכו ויגדלו בעסק.

וכשהמדריך הזה יהיה בידיך תוכל לראשונה לגייס מנכ"ל, להעביר לו חפיפה, ולהכניס אותו לתפקיד תוך כדי הבנה של מנגנון הבקרות והמדידות שיאפשר לך לדעת שהדברים עובדים.

ואז ורק אז יהיה אפשר אפשר לומר שהשלמת את שלב 3 שלך ואתה יכול לראשונה להתקדם בצורה יציבה ובטוחה לעבר שלב 4 שלך – בעלים.

שלב 4 - בעלים

שלב 4 בעלים

אם עד כה, בשלבים 1,2,3 הקודמים,  התקיימת מודל התקבולים שלה היה בגין מכירת שעות עבודה כנגד תלוש משכורת, בשלב 4 אתה לראשונה מתוגמל מחלוקת רווחים. יש לך תזרים חיובי בחשבון הבנק הפרטי שלך ויש לך מי שדואג לנהל לך את העסק. אפשר לומר שיש לך זמן אינסופי ותזרים מזומנים.

כל הזמן שלך עכשיו מוקדש לבניית תזרימי מזומנים חדשים ממקורות נוספים.

בשלב הזה אתה חובש כובע של ״מקצה של הון״ ( או אם תרצה באנגלית Money allocator). אתה כעת עסוק בלמצוא הזדמנויות עסקיות להקצות בהן את ההון שלך, ואלו יהיו המקומות שיניבו לך את התשואה על ההון האופטימלית ביחס לסיכון. באופן הזה אם העסק שלך ייצר לך את התשואה על ההון האופטימלית ביחס לסיכון על הכסף שלך, תוכל להשקיע בו כספים נוספים שלך, ואם יש לך אלטרנטיבות טובות יותר, תשקיע אותו בהן. באופן הזה אתה לא שם את כל הביצים בסל אחד ומפזר את הסיכונים שלך.

והי! מי אמר שצריך רק להשקיע בישראל? העולם רחב והרבה הזדמנויות מתרחשות בו עכשיו ממש מתחת לאף שלך. הבעיה היא שכאשר אתה עסוק כל כך בשלב 2 או 3 בעסק שלך – אתה אף פעם לא יכול להגיע אליהן, ובטח לא לממש אותן וזהו ההפסד הגדול והאמיתי שלך.

לראשונה לעסק יש שווי כלכלי אמיתי

ולפני שאתה שם לב, לראשונה בשלב 4 נוצר שווי כלכלי אמיתי לעסק שלך. מדוע? משום שהוא מתפקד לראשונה בלעדיך, וללא תלות בך. לראשונה יצרת "מכונה" חיצונית לך, שמייצרת לבעליה תזרים מזומנים לחשבון הבנק הפרטי שלו.

העסק שלך נהיה אטרקטיבי לרוכשים פוטנציאלים שמחפשים לייצר לעצמם תזרים חיובי וקבוע (לרוב רוכש כזה יהיה בעל עסק אחר שהגיע לשלב 4 בעסק שלו, ומעוניין לבנות לעצמו רגליים נוספות של תזרים לכיסא שלו, מבלי להכניס את עצמו לשלב 2 של עסק אחר), ולכן יהיו מוכנים להעביר לך חבילה נאה של הרבה מאד כסף בתמורה ל"מכונה" שבנית.

ואתה? לא בטוח שאתה תחפוץ בכך. אחרי הכול יש לך מנגנון שמייצר לך תזרים מזומנים ללא המעורבות שלך, אז מדוע שתעביר אותו לידיים אחרות?

יציבות פיננסית בלתי נתפסת​

לפני שאתה שם לב, אתה הופך מבעל עסק יחיד לבעל עסקים. פתאום יותר מעסק אחד מתחיל לנבוט סביבך. ומהר מאד, אתה מוצא את עצמך יושב בצומת של מספר עסקים שכל אחד מהם מעביר לך כספים מיותרים לשימושך.

בדיוק בשלב הזה אתה הופך יציב פיננסית באופן בלתי נתפס. וגם אם אחד מהעסקים שלך חווה האטה או קושי, זרמי המזומנים החופשיים שמגיעים לחשבון שלך מהעסקים האחרים שלך מספקים לך פיזור וגיבוי פיננסי מרגיע.

העולם פתוח בפניך. העתיד מלהיב מכדי שתהיה תקוע באחד השלבים הנמוכים שבמודל.

זמן לתובנות וסיכומים

מודל ארבעת השלבים תקף לכל עסק שאתה מכיר.

  1. אין בעל עסק שלא נמצא בשלב כלשהו במודל.

  2. המודל מקביל לבניין קומות. כל שלב שקול לקומה, כך שקומה 2 היא שלב 2 במודל, קומה 3 מהווה את שלב 3 וכו'. אתה תמיד נמצא בקומה כלשהי במודל. לא מתאפשר להיות בין שלב אחד למשנהו בדיוק כפי שלא מתאפשר לרחף באוויר בין קומה 2, ל-3.

  3. כדי למצוא את השלב האמיתי בו אתה נמצא עליך למצוא מהי הקומה הכי נמוכה שבה הרגליים שלך נוגעות. התפקידים שאתה מבצע (כי אין מי שיבצע אותם טוב ממך) הם המשקולות שמושכות אותך מטה.

  4. הדרך להתקדם בעסק שלך היא לבצע את סדרת הפעולות שישחררו אותך מהשלבים התחתונים במודל ויאפשרו לך לעלות במעלה השלבים.

  5. כאשר אתה משלים את השלב שבו אתה נמצא אתה עולה לשלב הבא.

  6. לא ניתן לדלג מעל שלבים. למעשה כאשר אתה מדלג מעליהם, מבלי שהשלמת אותם בפועל, אתה תמצא את עצמך קורס מטה לשלב האמיתי שבו אתה נמצא.

  7. ניתן למצוא את שורש כל התקלות שאתה מכיר בעסקים – בהפרה של המודל.

 

ייעוץ ארגוני לעסקים וניהול תהליכים

איך אנחנו יכולים לשפר לך את הארגון?

ב-20 השנים האחרונות אנחנו עוזרים לבעלי עסקים ולמנהלים להעמיד תשתית ארגונית יעילה שמשפרת את ביצועי העסק, אנחנו מטמיעים שיטות עבודה חכמות שמאפשרות סדר וארגון, מפחיתים מריבות וחיכוכים, מסירים עומסים מאזורי עבודה פקוקים, מגדירים היררכיה ניהולית נכונה ומסדירים תהליכי עבודה בריאים שמגבירים את היעילות המערכתית, מקלים על התפעול השוטף ומאפשרים את הצמיחה הבאה

נשמח להראות לך איך לעשות זאת

Call Now Button

אלפי בעלי עסקים

מקבלים ערך אמיתי כבר

למעלה מעשור

הצטרפו עכשיו וקבלו מידע
שווה מידי חודש:

אלפי בעלי עסקים

מקבלים ערך אמיתי כבר

למעלה מעשור

הצטרפו עכשיו וקבלו מידע
שווה מידי חודש: