מיתוג לעסק - המאמר היחיד שצריך לקרוא בתחום

מיתוג לעסק - המאמר היחיד שצריך לקרוא בתחום

מיתוג לעסק

בוא ונדבר על מיתוג לעסק

בוא ונדבר על מיתוג.

כולם יודעים שמיתוג חשוב, אבל אם תנסה לשאול אנשים שונים כיצד משיגים מיתוג, תקבל תשובות שונות ומגוונות.

וזה מוזר, משום שאם תשאל מאה רופאי שיניים כיצד לבצע סתימה, תקבל תשובות מאוד דומות, ואותה התופעה תתרחש אם תשאל מאה שפים כיצד להכין סטייק טורנאדו רוסיני (תמונה) או אם תנסה לברר עם מאה מהנדסים כיצד להקים מחלף בין עירוני.

התשובה למגוון הגדול בתשובות, נעוץ בנתון הבלתי נתפס הבא

כמה הגדרות יש למיתוג לעסק?

למונח מיתוג יש כמה וכמה הגדרות, אשר הומצאו על ידי כמה וכמה בעלי מקצועות שונים.

ואין כמו הסיטואציה הזו כדי להמחיש את המימרה הכוזרית העתיקה (לא אנחנו לא ממש בטוחים שמקורה כוזרי, אבל הממרה מאוד ישנה) שאומרת "בעיני אדם שבידו פטיש – כל בעיה היא מסמר".

אז בואו רגע נעשה סדר בנושא, נראה את ההגדרות השונות והבעייתיות שלהן ואז נדבר על ההגדרה היחידה התקפה, ומה המשמעויות התפעוליות שלה, עבורך, בצורה מעשית, תפעולית, פיננסית בעסק, או במילים אחרות, בשורה התחתונה היכן שהכסף פוגש את הבנקאי שלך.

ההגדרה השיווקית של מיתוג לעסק

משרדי פרסום מסורתית אחראים על קידום המותגים של החברות הגדולות.

וכמו שמוסבר ממש בפרקים הראשונים של סדרת מאדמן, ואולי כמו שאתה קורא בעיתוני העסקים, הכסף הגדול באמת בתחום נמצא בבונוסים שמקבלים המשרדים על קניית נפח פרסומי מהמשווקים. לסבר את האוזן מקובל בענף לתגמל את מי שמפנה תקציבי פרסום ענקיים באחוזים שנעים לפעמים עד 30% (ומכמה מיליונים, זהו כסף גדול).

נו טוב. אז אם התמריץ ברור, אמור להיות ברור מדוע אם תשאל איש פרסום מהו מותג, תקבל תשובה – "מי שמפרסם הרבה". וההוכחה לכך היא הספר עב הכרס שגלובס מפרסמים פעם בשנה תחת הכותרת "מותגי השנה". ומה הקריטריון? נחשת נכון. הלקוח אשר פרסם בכסף הרב ביותר בשנת העבודה.

בניגוד לכך, תמצא את ההגדרה הכלכלית – פיננסית.

ההגדרה הכלכלית פיננסית של מיתוג לעסק

מותג מוגדר באופן הבא:

מותג הוא עסק שמסוגל לשמור על רמת המחירים שלו, גם בשעה שמתחרה שלו שעובד עם אותו קהל היעד ממש, מוריד מחירים בעצמו. אם העסק מסוגל להמשיך למכור במחירים הרגילים, בלי להיפגע מכך, הוא מותג. אם לא – הוא לא. המבחן הוא במכירות וברווחיות.

המממ… משב רוח מעניין.

אין כאן שמץ של התייחסות לפרסום או הוצאות, ותחתם יש כאן מבחן חודר כליות ולב: כן או לא?

כשאתה מבצע תרגיל מחשבתי פשוט, פותח את אנציקלופדיית גלובס שכותרתה מאה המותגים, לוקח מותג כמו פרטנר ומנתח, אתה מייד נזכר כיצד רווחיה של פרטנר קרסו בעשרות אחוזים רבות וכיצד החל סחרור של מלחמת מחירים עת הגיע בחור צרפתי צעיר וחביב עם בשורת חשבון הטלפון הנייד הזול לארץ.

באותו הזמן לא היה תקציב פרסום.

כלומר פרטנר נכשלת במבחן הכלכלי פיננסי.

ואם תמשיך במורד הרשימה, תגלה שמתוך מאה המותגים בעצם, אולי, אפשר לספור כמה מותגים על יד אחת, מקסימום שתיים.

ועכשיו להגדרה הבאה:

הגדרת הבוקרים של מיתוג לעסק

כן, קראת נכון. בוקרים.

מסתבר שההגדרה ההיסטורית בכלל לא מגיעה מתחום השיווק או הפיננסים.

במקורה, היא מתארת את הפעולה שבצעו הבוקרים כדי לזהות את הבקר השייך לעדר שלהם. מהותה של הפעולה היא צריבת סמל מזהה של החווה (מספר או לוגו), על פרוותם של הפרות לצורכי זיהוי, בדר"כ באמצעות כלי מלובן כלשהו.

ההגדרה הושאלה לעולם העסקי כדי לתאר מצב שבו דעה כלשהי (אגב חיובית או שלילית) "נצרבה" בתודעתו של הלקוח ביחס לעסק שלך.

ההגיון אומר שאם הדעה חיובית, הלקוח יהיה נכון לרכוש מהעסק שלך, ואולי לשלם מעט יותר עבור המוצר, ושהלקוח לא יתפתה לעסקאות מפוקפקות שיוצעו לו על ידי גורמים שונים שאין לו דעה ביחס להם.

זו הסיבה מדוע אנשים מוכנים לשלם יותר כסף עבור מוצר מסוים (נניח טלפון סלולארי של אפל) ביחס למוצר מתחרה (נניח סלולארי של HTC), זאת למרות שהמפרט של האחרון עשוי להיות מרשים בהרבה מהמפרט של הראשון.

ואפילו אם האחרון יבצע הנחות עומק, מכירות הראשון (והרווחיות שלו) לא יפגעו.

חשוב להבין שהמושג מיתוג אינו נוגע רק בחברות ענק.

החדשה המעניינת היא שקיימים מותגים בקרב שווקים קטנים או מקומיים יותר.

קבלן יכול להיות מותג באזור גאוגרפי או בתחום ספציפי.

נותן שירות יכול להיות מותג בתחומו או באזורו.

מאוד מעניין לזהות כיצד עסקים שמבינים את ההגדרה ומתעמקים בהשלכות שלה ובפעולות שהיא מכתיבה יכולים להגיע לרמת רווחיות גבוהה בהרבה מזו של המתחרים.

למעשה, זהו עניין שבשגרה ללקוחות שלנו שעימם אנו מפתחים את הנושא, להשיג מכירות על אף נוכחות מתחרים שמוכנים לעבוד הרבה יותר בזול. הסיבה מדוע מתחרה שלך השיג את העסקה במחיר גבוה יותר מזה שאתה הצעת אינה צריכה להיות מסתורית.

אם תתעמק בכך קרוב לוודאי תגלה שאותו מתחרה פשוט היה מותג טוב יותר.

לבנות את המותג שלך לא כרוך בפרסום רב או יקר. ברוב המקרים, אם אתה מבין את ההגדרות, וטוב מכך, אם אתה מתייעץ עם האנשים הנכונים, מיתוג כרוך בשורה של פעולות שאתה קרוב לוודאי אינך עושה, אבל אם אתה משלם משכורות לעובדים אתה כבר סופג את ההוצאה. במילים אחרות, הן לא כרוכות בהגדלת ההוצאות.

וכשאתה מתחיל לבצע אותן, ללא עלות נוספת, אתה מגדיל את המחזור, משפר את הרווח, מוריד את העומס ומשתחרר מהמירוץ המתיש אחרי המתחרים שמתאמצים יום ולילה כדי להישאר באותו המקום.

רוצה לקבל פרטים על איך לשפר את המיתוג שלך?

מלא פרטים ונדבר…

ייעוץ עסקי לחברות

איך אנחנו יכולים לשפר לך את הרווחיות?

ב-20 השנים האחרונות אנחנו עוזרים לבעלי עסקים לבנות עסקים שמייצרים תזרים משמעותי ומאפשרים לבעליהם ליהנות מחלוקת רווחים ולהגדיל את הזמן הפנוי. החל מעסקים קטנים, בינוניים, יבואנים ויצואנים, קמעונאים או סיטונאים, קבלני שירותים, ספקי שירות ויצרנים – לכל אלו עזרנו לחזק את המכירות, לשפר את הרווחיות ואת תזרים המזומנים ולצמוח נכון.

נשמח להראות לך איך לעשות זאת

Call Now Button

אלפי בעלי עסקים

מקבלים ערך אמיתי כבר

למעלה מעשור

הצטרפו עכשיו וקבלו מידע
שווה מידי חודש:

אלפי בעלי עסקים

מקבלים ערך אמיתי כבר

למעלה מעשור

הצטרפו עכשיו וקבלו מידע
שווה מידי חודש: